Araç mı, Amaç mı?

Şehirde yürüyorum. Park ettiği yerden henüz hareket eden son model bir dört çeker araç gözüme ilişiyor. Araç, arazi çalışmalarımda kullandığım taşıtın yarısı büyüklüğünde. Ancak motorunun çekiş gücünün onun neredeyse iki katı olduğunu biliyorum. Bu araçla, dört mevsim, zorlu arazi koşullarında yol almak, başka araçlarla ulaşılamayacak yerlere gitmek mümkün. Sahibinin ne amaçla bu aracı aldığını merak ediyorum.

Nancy Duarte’ye göre günümüzde duygular tüketici davranışlarını en iyi yönlendiren faktör.  Batıda, 1900‘lerden önce insanlar toplum içinde duygularını nadiren açıkca belli eder; hislerin ve arzuların topluluk içinde paylaşılması pek kabul görmez. Bu dönemde temel pazarlama stratejisi ihtiyaca vurgu yapmaktır. Yaklaşık yüz yıl sonrasında ise ürünler artık arzunun birer nesnesi haline gelir. Reklamcılık ve pazarlama sektörü geliştikçe şirketler, tüketicilerin gerçek ihtiyaçları yerine arzuları üzerinden birbirleri ile yarışır.

İnsanı insan yapan en önemli özelliklerden birinin alet yapma ve kullanma olduğu düşünülür. 1900‘lerden önce alet bir araçtır, hedefe ulaşmaya yardım eder. Saatin işlevi, şaşmadan zamanı doğru göstermesi, sırt çantasının birincil görevi rahat bir şekilde yük taşımasıdır. 2000‘lerde ise her türlü obje, birer statü sembolü olmuş durumda. Uçakta yanımda oturan bayanın en pahalı markalardan birine ait kol saatinde sadece akrep ve yelkovan olduğunu farkettiğimde bunları düşünüyorum.  O bayanın, tasarımı nedeniyle akrep ve yelkovanın duruşlarına bakarak saatin kaç olduğunu doğru tahmin etmesinin mümkün olmadığını görüyorum. Belli ki saatin, zamanı göstermek dışında bir işlevi var.

Günümüzde düz yolda yürümekte zorlanan, sanki ıssız dağlara, ormanlara gidebilecekmiş gibi tarihin en güçlü ve becerikli taşıtlarını kullanıyor. Gittikçe obez hale gelen insan, araçtan indiğinde hangi taşın üstünden atlayabilir? Hangi dereyi geçebilir? Saatin kaç olduğunu  tam olarak anlamayan bayanın, zamanla bir işi olabilir mi? Aracın, amaç haline dönüştüğü günümüzde, insan amacını şaşırmış bir şekilde yoluna devam ediyor. Öyle görünüyor ki insanlık, bir yüzyıl sonra hiç birimizin tahmin dahi edemeyeceği bir noktada olacak.



İletişim için buraya mesaj bırakabilirsiniz.

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google fotoğrafı

Google hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s